Foreningen for professionelle kunstnere og kunsthåndværkere
 

 

 

ARKIV * UDSTILLINGER 2004

Det Jyske Kunstakademis afgangsudstilling 

1. maj - 16. maj 2004

  

WWW.AFGANG2004.DK

Ferniseringen finder sted fredag 30.april kl. 16-19 i Århus Kunstbygning, J.M. Mørks Gade 13.

Udstillingen åbnes af rådmand Torben Brandi Nielsen

Udstillingen er åben for offentligheden i perioden 1.-16.maj.

De fem afgangselever viser her resultatet af en 5-årig uddannelsesproces og publikum vil opleve maleri, tegning, video, foto og installation, lavet specielt til denne udstilling og til Århus Kunstbygnings rum. Det er første gang akademiet udstiller i Århus Kunstbygning og det er håbet, at dette vil blive indledningen til et mangeårigt samarbejde mellem byens kunst institutioner. 

De udstillende kunstnere er:

Claus Ejner (f. 1967) fører tilskueren ind i sin rumlige installation ”Tiden”. Herinde mødes man af fire drømmeagtige billedserier - alle i tegneseriens format, eftersom forløbet, sekvensen, virker mere logisk i forhold til emnet ’tid’ end et enkelt fastfrossent billede. Tiden selv synes dog først og fremmest blot at være en fysisk størrelse, en slags kronologisk anordning for opbevaring af begivenheder, en container der i grunden ikke er andet end en lidt aparte fætter til de øvrige tre dimensioner. Tiden er ikke i sig selv nogen garant for sammenhæng og mening.

Christina Maria Jensen (f. 1974) tager i sine popart-inspirerede malerier fat i vores kulturs fascination af den perfekt glatte, blanke og forførende overflade. Den samme kvinde ses afbildet i fem forskellige positurer. Kvinden præsenterer en selvbevidst attitude, hun fører sig frem, spejler sig i tilskuerens øjne, men billederne er næsten for gode, de går for tæt på, afslører defekter og mangler. Hun er træt, denne kvinde, men synes for altid henvist til en status som turist i sit eget liv. En tidstypisk glidende overgang fra pop til porno, som i videoer på MTV, truer med at underminere hende totalt.

Anitta Nørgaard Johansen (f. 1972) udstiller en serie fotografier, der alle er portrætter af kunstneren selv, således som skiftende mænd og elskere har opfattet hende. Titlen ”Kunstneren som ung kvinde” får unægtelig en ironisk klang, eftersom det i højere grad er kvinden end kunstneren der fremstilles i disse forstørrelser af private snapshots, understreget ved det faktum at hun er næsten nøgen på samtlige billeder. Spørgsmålet er imidlertid hvem dette brud på grænserne mellem det private og det offentlige afslører: kvinden eller (den mandlige) beskuer?

Reno Erik Kofoed (f. 1968)tilbyder med den globalt simultane kunsthandling ”Free potatoes, Shanghai-Berlin-Århus” publikum et udbytte! Marcel Duchamps’ readymades bringes i erindring og også 60’ernes performancekunst og dens ønske om at   inddrage beskueren som en aktiv del af kunsthandlingen klinger med. Det globale perspektiv føjer unægteligt et  nyt lag  til de kendte avantgardiske metoder.

Meike Kathrin Zylmann (f. 1975) præsenterer med videoinstallationen ”Hang Loose” et værk med en formelt egenartet karakter. En video fortæller en historie om to personer der efter en oversvømmelse driver rundt på havet, indtil de med surreel selvfølgelighed slår sig ned i et lille hus på havets bund. Pludselig foldes videoen ud til projektioner på tre vægge, og historien bliver til tre historier om personernes forbløffende hverdagsrealistiske dagligliv på bunden af havet. Hos Meike Kathrin Zylmann er der sjældent langt mellem det realistiske og det surrealistiske, og det er netop i dette sammenstød at perspektiverne opstår.

Udstillingen er arrangeret af Århus Kommunes Billedkunstudvalg

Pressen er velkommen til at kontakte Det Jyske Kunstakademitlf. 8613 6919 for yderligere informationer, og til at træffe de studerende under opbygningen - kontaktperson Claus Ejner tlf. 2331 0359 eller undertegnede.

Med venlig hilsen

Katrine Bering Liisberg

Udstillingskoordinator

tlf.nr. 8620 6053

 

til top>