Projekt
nr. 23
POWER
OF DREAMS
(Installation)
HUMAN
SITES sohn+isaksen
(Else Ploug Isaksen billedkunstner ProKK
Bodil Sohn billedkunstner ProKK)
POWER OF DREAMS
HUMAN SITES sohn+isaksen bidrager til TRANSFORM 2011 med
indledende eksperimenter til et større, planlagt
fysisk/fotografisk udstillingsprojekt, POWER OF DREAMS.
POWER OF DREAMS tager udgangspunkt i drømmenes univers
og består af nu 10 fotografier præsenteret i
et kulisseagtigt møblement. Motivverdenen er 'human
sites' - 'menneskelige steder', hvor der har været
nogen, eller hvor noget måske vil ske. Det hemmelige,
det uforståelige, det foruroligende. Blokader, forskansninger
og ophobninger.
Projektets tema er at synliggøre forskydninger mellem
drøm og virkelighed, erindring og glemsel. Virkeligheden
er drømmens kulisse, og et fotografi er lige så
uhåndgribeligt og lige så konkret som en drøm.
Titlen POWER OF DREAMS refererer til den
energi, der findes i drømmeverdenens og underbevidsthedens
psykiske billeder og fænomener.
HUMAN SITES sohn+isaksen er et fotografisk
samarbejde mellem billedkunstnerne Bodil Sohn og Else Ploug
Isaksen og påbegyndtes i 2003. Gennem årene
har de to fotograferende billedkunstnere udviklet en kunstpraksis,
hvor de med en legende tilgang udfordrer fotografiets todimensionalitet
og hinanden, f.eks. gennem udveksling af billeder, som de
skal forholde sig til på forskellige måder.
De har valgt det fotografiske medie pga. dets høje
grad af objektivitet, som muliggør en nedtoning af
det individuelle, så de i samarbejdet kan udvikle
alt i fællesskab og herved skabe et fælles kunstnerisk
udtryk.
Samarbejdet HUMAN SITES sohn+isaksen har
resulteret i udstillingerne:
Off Road (Beograd, Serbien 2010)
Fotografisk serie med motiver fra Serbien, som ved foldning
transformeredes til 3-dimensionale bags/boxes i en leg med
rumlighed og funktionalitet. Udstillet på paphylder,
fremstillet af lokalt indsamlet genbrugspap.
WHATNOT (Århus 2010)
Fysiske indgreb i form af klip i fotografier og dias synliggjorde,
hvorledes disse indgreb kan påvirke handlingen i et
billede.
Nogen og Noget (Århus 2009)
I en 'tidslomme' i Godsbanen i Århus udstilledes fotografier
fra bygningen installeret med stedets rum som kulisse samt
'byttebilleder', udsat for en fysisk, tredimensionel fortolkning.
SE SÅ (Århus 2008)
Under en rejse til Ohio, USA i 2007 fotograferede Bodil
Sohn Else Ploug Isaksen, som fotograferede det, hun så.
Herved opstod to forskellige typer billeder med to forskellige
synsvinkler.
Tørklæder (Århus
2007)
Tre satintørklæder i kvadratisk tørklædeformat
med påtrykte fotografiske portrætter af tre
kvinder set bagfra. Ved at iklæde sig tørklæderne
"Lone", "Birgit" og "Malene"
skjuler man sit hår; samtidig synliggøres en
kvindefrisure/kvindetype.
HUMAN SITES (Århus 2004)
Udstillingen bestod af fotografiske installationer, slide-shows,
serielle print og en leporello-skulptur. Den spillede på
dobbeltheden mellem 'site' og 'sight' og var en sightseeing
gennem hverdagen i Århus.