Foreningen for professionelle kunstnere og kunsthåndværkere
 

TRANSFORM 2011

Projekt nr. 23

POWER OF DREAMS
(Installation)

HUMAN SITES sohn+isaksen
(Else Ploug Isaksen billedkunstner ProKK
Bodil Sohn billedkunstner ProKK)

POWER OF DREAMS
HUMAN SITES sohn+isaksen bidrager til TRANSFORM 2011 med indledende eksperimenter til et større, planlagt fysisk/fotografisk udstillingsprojekt, POWER OF DREAMS.
POWER OF DREAMS tager udgangspunkt i drømmenes univers og består af nu 10 fotografier præsenteret i et kulisseagtigt møblement. Motivverdenen er 'human sites' - 'menneskelige steder', hvor der har været nogen, eller hvor noget måske vil ske. Det hemmelige, det uforståelige, det foruroligende. Blokader, forskansninger og ophobninger.
Projektets tema er at synliggøre forskydninger mellem drøm og virkelighed, erindring og glemsel. Virkeligheden er drømmens kulisse, og et fotografi er lige så uhåndgribeligt og lige så konkret som en drøm.

Titlen POWER OF DREAMS refererer til den energi, der findes i drømmeverdenens og underbevidsthedens psykiske billeder og fænomener.

HUMAN SITES sohn+isaksen er et fotografisk samarbejde mellem billedkunstnerne Bodil Sohn og Else Ploug Isaksen og påbegyndtes i 2003. Gennem årene har de to fotograferende billedkunstnere udviklet en kunstpraksis, hvor de med en legende tilgang udfordrer fotografiets todimensionalitet og hinanden, f.eks. gennem udveksling af billeder, som de skal forholde sig til på forskellige måder. De har valgt det fotografiske medie pga. dets høje grad af objektivitet, som muliggør en nedtoning af det individuelle, så de i samarbejdet kan udvikle alt i fællesskab og herved skabe et fælles kunstnerisk udtryk.

Samarbejdet HUMAN SITES sohn+isaksen har resulteret i udstillingerne:

Off Road (Beograd, Serbien 2010)
Fotografisk serie med motiver fra Serbien, som ved foldning transformeredes til 3-dimensionale bags/boxes i en leg med rumlighed og funktionalitet. Udstillet på paphylder, fremstillet af lokalt indsamlet genbrugspap.

WHATNOT (Århus 2010)
Fysiske indgreb i form af klip i fotografier og dias synliggjorde, hvorledes disse indgreb kan påvirke handlingen i et billede.

Nogen og Noget (Århus 2009)
I en 'tidslomme' i Godsbanen i Århus udstilledes fotografier fra bygningen installeret med stedets rum som kulisse samt 'byttebilleder', udsat for en fysisk, tredimensionel fortolkning.

SE SÅ (Århus 2008)
Under en rejse til Ohio, USA i 2007 fotograferede Bodil Sohn Else Ploug Isaksen, som fotograferede det, hun så. Herved opstod to forskellige typer billeder med to forskellige synsvinkler.

Tørklæder (Århus 2007)
Tre satintørklæder i kvadratisk tørklædeformat med påtrykte fotografiske portrætter af tre kvinder set bagfra. Ved at iklæde sig tørklæderne "Lone", "Birgit" og "Malene" skjuler man sit hår; samtidig synliggøres en kvindefrisure/kvindetype.

HUMAN SITES (Århus 2004)
Udstillingen bestod af fotografiske installationer, slide-shows, serielle print og en leporello-skulptur. Den spillede på dobbeltheden mellem 'site' og 'sight' og var en sightseeing gennem hverdagen i Århus.

Retur til TRANSFORM 2011 * Liste deltager / projekter
 
til top >>>