Kroppen
som slagmark
Installation
* Video * Skulptur * Foto
Værkerne i denne gruppe tager afsæt
i kropslig eksistens, med kroppen som visuel og
social smittebærer.
Gruppen
har primært valgt at bruge kollektivet som
et forum, hvor ideer til individuelle værker
kunne diskuteres med henblik på værkernes
indbyrdes sammenhæng. Et formelt dogme for
gruppens arbejde blev, at hud eller hudfarve skulle
være til stede i alle værker.
Værkerne
og kunstnerne har undervejs smittet af på
hinandens form og udtryk og har fokus på spejlingen
som smitte. Resultatet er blevet 5 værker,
der forholder sig til det kropslige.
I
dag søger vi kontrol over vort ydre. Vi blæser
til kamp mod alderdom, skønhedsfejl og overvægt.
Vi hylder skønhed, ungdom og den perfekte
retoucherede og modellerede krop.
Mennesker
giver og modtager accept og anerkendelse gennem
bl.a. udveksling af blikke. At blive nægtet
denne spejling er at blive nægtet væren
og en plads her i verden.
I
værket Little Snow White and the Big Body
Mass Infection af Bodil Andersen Porse og Ulla Scheinemann,
anvendes spejling på flere planer.
Spejlet er her en
katalysator til nedbrydning af individets egen 'væren'.
Det reflekterer en reproduktion af stedmoderens
kropslige selvbillede i misforhold til de eksisterende
æstetiske regelsæt for krop.
Filmen parafraserer
over folkeeventyrets fremstilling af den universelle
dødsangst og higen efter ungdom - det moderne
menneskes kamp mod det uundgåelige kropsforfald.
Filmen er optaget med
håndholdt kamera og få dogmeregler.
Den er fortrinsvis filmet i hvid, rød
og sort - inspireret af beskrivelsen af den underskønne
og uskyldige eventyrfigur Snehvide, der "
har hud så hvid som sne, læber så
røde som roser og hår så sort
som ibenholt .
Little
Snow White and the Big Body Mass Infection
af Bodil Andersen Porse og Ulla Scheinemann. Video,
6:04
Kroppen er en social
smittebærer for idealer i konstant bevægelse.
Som individer i flok, spejler og forsøger
vi at mime samtidens dominerende æstetiske
regelsæt.
Because I'm Worth
It af Marianne Steenholdt Bork, forholder os
realiteterne om aldring og forfald.
Værket arbejder med sammenstød mellem
skind og spejl, hårdt mod blødt, forgængelighed
versus evighed. Det rummer en morbid kommentar til
vores forhold til den naturlige krop, som vi i den
vestlige verden kæmper mod med til stadighed
mere yderliggående midler.
Because I'm Worth
It en fotoskitse af Marianne Steenholdt Bork.
Skind, spejl.
Samtiden rummer i sig
en tabuisering af død og forfald. Dødsangsten
er en flugt fra en krop som er underlagt en skrøbelighed
vi ikke kan kontrollere.
Objekt 1 af Helle
Vinter. 80x50x22 cm.
I værket Objekt
1-3 af Helle Vinter, behandles kropslige fornemmelser
og sanselighed - metallets konstans kontrasterer
kroppens skrøbelige forgængelighed.
Farverne leder tanken hen på sygdom og visualiserer
kroppens tilstand og følelser.
Objekt 1, 80x50x22
cm
Objekt II, 190x105x25 cm
Objekt III, 210x70x28 cm
Flere af værkerne har huden som det centrale.
Pia Stuer Lauridsens Hud 49 kan anskues som
en art hudkatalog, hvor særkender, 'fejl'
og individualitet kommer til syne. De 49 hudnære
portrætter er lavet på baggrund af observationer
af nordeuropæisk, afrikansk og asiatisk hud.
Hud 49 af Pia Stuer
Lauridsen. Assistenter Allison Barry Rosenlund og
Ulrik Lund. Mixed
media på birkefiner 20 mm, 49 brikker á
13X20 cm
Værkets placering
på gulvet spiller op til den mere monumentale
og horisontale fotofrise på væggen,
og formatet - de 49 rektangler - fremstiller huden
i en systematisk og maskinel form, som udfordrer
det levende og organiske.
Fotofrisen Rygmærker
efter ide af Anette Fausø reflekterer over
det almentmenneskelige behov for at være en
del af et fællesskab. At eksistere er at blive
set. At 'være' er i første instans
at blive anerkendt og her er kroppens fysiske
udformning den første bastion.
Huden, kroppens 'emballage' udtrykker vores allerinderste
behov med ordene 'Se mig rør mig elsk mig',
og rygmærkerne sender her et signal modsat
rockernes nemlig den nøgne sandhed.
Værket
er en ca. 18 m. lang ophængning bestående
af 18 fotos af rygvendte overkroppe
bemalede med bogstaver.
Hvad er vundet i denne kamp mod det uperfekte og
hvad er tabt i denne hyldest af perfektion?
Kunstnere: Allison
Barry Rosenlund, Annette Fausø, Ulrik Lund,
Jane Pedersen, Bodil Porse, Marianne Steenholdt
Bork, Helle Vinter, Pia Stuer Lauridsen, Ulla Scheinemann.