|
Tale ved åbning
af ProKK-udstilling 2008
15.3.2008
Dialog
- Satellit
af
Torben
Rasmussen
Kuratorer:
Kim Grønborg og Annette Holdensen
(Først og fremmest tak til alle
kunstnere og kunsthåndværkere, der igen
stiller deres værker til rådighed for os
- dét er sand luksus.)
Jeg var Barcelona, da Sanne Ransby ringede
og spurgte, om jeg ville holde denne lille tale, her
på denne store dag.
Ud over Gaudis fantasterier, Picassos blånen,
Miros mildhed, Dalis damer (oppe i Figueras), Richard
Meier's papkasse af et samtids-kunstmuseum, fortovskaffe
og kæresteri, så var der to hverdagsting,
som mindede om kunstneriske oplevelser: at få
dig selv til at stille spørgsmål ved den
gældende dagsorden, twiste de vedtagne konventioner
- eller skabe et øjebliks lysende intensitet
i hjerte og hoved. Udfordre det, vi opfatter som det
indlysende. Skabe skønhed, glæde og forundring.
Ingen af disse to ting i Barcelona var
kunst, kunsthåndværk eller design.
Det ene var en lille butik i én af de små
gader, der famler og slynger sig frem i bunden af de
smalle skakter, som husene danner. Her synger fuglene
fra små bure, og vasketøjet dæmper
lyset. Denne butik handler udelukkende med varer, fremstillet
af plastik. Lækre, lysende røde salatskåle
m. ta-ting (som på ARoS), blå dunke til
benzin, ydmyge bakker til kuglepenne, klips og andet
kontorværk, laboratorie-lignende handsker, plastiske
poser i alle farver og størrelser - kort sagt
alt. Alt af plastik.
Ejeren havde valgt en anden orden end den, der af én
eller anden (tilfældig?) grund opleves som normal:
nemlig at køkkenting hører til i bestemte
butikker og at store blå tønder med rumfang
på 100 liter flydende hvad-som-helst normalt købes
i byggemarkeder.
Okayeee! - hvordan er vores sædvaner
så lige opstået? Et lille lysende glimt
i hjernen af erkendelse og eftertanke. Hvordan ville
verden se ud, hvis det var andre klassifikationsforhold
og andre værdier, der var gældende? Tillad
mig bare et lille ønske i den anledning - at
den snart totale accept af markedets vilkår, den
snart totale bøjen sig i støvet for individualismens
forrang for fælles løsninger og at nedslidningen
af en almen generøsitet snart må blive
udfordret. At vi snart siger nej til kontraktpolitik
og smålighed. Er det at forlange for meget, måske
- ville Per Højholts Gitte ha' sagt!
Det andet syn var de hvide fødevarer
hos slagteren på Barcelonas helt vidunderlige
marked. Eftersom vi boede lige ved siden af markedet,
kom vi der hver dag, og hver dag blev man lige overvældet
af den delikate præsentation af havets og jordens
overflod. Man kan jo blive helt romantisk indstillet,
når man ser, hvordan selv en lille, normalt ret
kedelig tomat kan komme til at tage sig grandios ud,
sammen med 100 andre i sin stejle væg af en opstilling.
Det er noget andet end Dagli' Brugsens six-pack.
Midt i al denne dejlighed var der altså
hvide fødevarer. Kalun fra store og små
dyr, voldsomme dynger af fedt, og ikke mindst ko-muler.
Vrangen på ko-mulerne, hvis farve er så
smuk. Alt sammen hvidt - og mine tanker fløj
derfor straks til kunstens eksempler på hvidhed.
Melville's hvide hval, Malevitj's hvide kvadrat på
hvid bund - det hvide som udsagnet om det uendelige
og ufattelige. Eller måske bare en hvid pause.
Og jeg tænkte på ironikeren over alle ironikere:
den franske komponist og pianist Erik Satie. Han, som
svarede Debussys anklage mod ham over at komponere musik
uden form, med et 1 ½ minut langt "Lille
Stykke i Pæreform" og han, som arbejdede
tæt sammen med det 20. århundredes store
billedkunstnere. Og ikke mindst han, som John Cage betegnede
som den vigtigste komponist i det 20. århundrede
- hos Erik Satie bliver minimalismen grundlagt. Og han
rejser via sin kunst et prægtigt spørgsmål
om den europæiske modernismes hele fundament.
Lyt mere til Satie!
Samme Erik Satie skal få lov selv
at tale her ved åbningen af Dialog - Satellit,
gennem min mund, dog - han døde i 1925. Det er
et uddrag af en tale om den kunstneriske proces. Det
er god læsning for alle, der arbejder med kunst,
kunsthåndværk og design (og i øvrigt
for alle os andre, der lever livet). Det lyder sådan
her:
"En kunstner må leve et regelmæssigt
liv. Hvad mig selv angår, står jeg op 18
minutter over 7. Jeg er inspireret fra 23 minutter over
10 til 13 minutter i 12. Frokost indtager jeg 11 minutter
over 12, og tre minutter senere rejser jeg mig fra bordet.
Fra 19 minutter over 1 til 7 minutter i 3 foretager
jeg en helsebringende ridetur rundt på mine enemærker.
Så endnu en omgang inspiration fra 15.12 til 16.07.
Fra kl. 17 til 18.47 går min tid med forskellige
sysler - fægtning, overvejelser, ubevægelighed,
visitter, meditation, behændighedsøvelser,
svømning m.v.
Middagen serveres 16 minutter over 7, og 20 minutter
over 7 har jeg spist den. Fra 9 minutter over 8 indtil
ét minut i 10 er jeg beskæftiget med symfonisk
læsning (jeg læser højt). Jeg går
altid i seng 7 minutter over halv elleve. Engang om
ugen - på tirsdage - vågner jeg med et sæt
14 minutter over 3 om morgenen.
Min ernæring består kun af hvide fødevarer,
æg, sukker, skrabede knogler, døde dyrs
fedt, kalvekød, salt, kokosnødder, kylling
kogt i hvidt vand, muggen frugt, ris, roer, kamferpølser,
konditorvarer, ost (kun de hvide sorter), bomuldssalat
og visse former for fisk (uden skind).
Jeg har en udmærket appetit, men taler aldrig
når jeg spiser, af frygt for at blive kvalt.
Jeg trækker vejret med omhu (kun lidt ad gangen)
og danser kun meget sjældent. Når jeg går,
har jeg hænderne presset imod mine ribben og uafladeligt
blikket rettet bagud.
Min ansigtsudtryk er meget alvorligt. Når jeg
lér, sker det ufrivilligt, og jeg be'r pænt
om undskyld.
Jeg sover meget dybt, kun med ét øje lukket.
Min seng er rund og har et hul til at stikke hovedet
igennem. Hver time tager en tjener min temperatur og
giver mig en anden.
Dét er hele hemmeligheden. Omhu
og koncentration. Og for himlens skyld: ingen af disse
overflødige følelser."
Tillykke med udstillingen, der hermed
er åben!
|