Åbent brev til politikere,
forvaltning, kunstnere, medier og offentlighed i Århus:
Århus
behøver et åbent, kunstnerstyret udstillingssted
på Godsbanen!
De professionelle billedkunstnerne i Århus har ikke
længere et sted at udstille, medmindre de er så
priviligeret at blive inviteret af en af byens kuratorstyrede
udstillingsinstitutioner, eller er indlemmet i et af de
få kommercielle gallerier, der er i Århus.
Billedkunstnerne i Århus mangler et kunstnerstyret
udstillingssted, hvor man kan ansøge om at udstille,
og hvor det er kolleger, der udvælger og sammensætter
udstillingerne.
Igennem næsten 20 år har billedkunstnerne
i Århus haft Kunstnernes Hus og Århus Kunstbygning
som mulige udstillingssteder, hvor man kunne ansøge
og blive udvalgt af kolleger. Men med lukningen af Kunstnernes
Hus, og med opgraderingen af Århus Kunstbygning til
kunsthal med kunstfaglig kuratorstyring, er begge disse
muligheder forsvundet.
Det rammer især vækstlaget og de kunstnere,
der ikke er slået igennem endnu. Det rammer også
de mere erfarne, professionnelle kunstnere, der ikke følger
den gældende dagsorden, der bestemmer, hvad der for
tiden skal vises på de store institutioner og kommercielle
gallerier.
Det er usundt for udviklingen af det kunstneriske miljø,
at byens udstillingsliv mainstreames, og at man går
glip at den kunstneriske mangfoldighed, der findes rundt
om det særligt udvalgte og højteksponerede,
der ellers vises. Århus har mange professionelle kunstnere,
der arbejder på et højt kunstnerisk niveau,
og der må hele tiden gøres tiltag for at fastholde
dem i byen, så den samlede kreative masse er størst
mulig. Et kunstnerstyret udstillingssted kunne medvirke
hertil.
Problemet fremstår endnu tydeligere,
når man ser hvad der sker på teaterfronten:
Scenekunsten har i årevis haft Entrescenen og nu den
Åbne Scene på Godsbanen, som et sted, hvor professionelle
scenekunstnere har kunnet opsætte forestillinger ved
at indsende ansøgninger, som bedømmes af kolleger.
Det har været meget udviklende for teater- og dansemiljøet,
at der var denne mulighed uden om de etablerede og kommercielle
scener, og mange eksperimenterende forestillinger var næppe
blevet realiseret uden.
De professionelle billedkunstnerne i Århus
har simpelthen brug for et modstykke til Den Åbne
Scene: Det Åbne Udstillingssted! Og det kræver
egentlig ikke særlig mange resurser at få det:
Et velegnet lokale dedikeret og indrettet til formålet
med rene væg- og gulvflader og installeret belysning
med mulighed for mørklægning, en ansat daglig
leder til at distribuere formidling, assistere ved ophængning
og passe udstilling, samt en lille komite af billedkunstnere
til at behandle ansøgninger. Det kan sandsynligvis
gøres billigere end Den Åbne Scene, da de tekniske
faciliteter og bemandingen af disse er langt mindre.
Det er oplagt at et sådant åbent
udstillingssted skal ligge på Godsbanen!
Godsbanen, der bærer undertitlen Produktionscenter
for scenekunst, billedkunst og litteratur, er fuldstændig
skævt sammensat, når man kigger på de
institutioner og faciliteter, der findes på stedet:
Nok er der tre centre for scenekunst, billedkunst og litteratur
(der blot består af enkelte skriveborde og meget få
ansatte) samt værkstederne fra det gamle Huset. I
disse faciliteter kan der sikkert udrettes en del for alle
tre kunstarter, men ikke tilstrækkeligt!
For det tunge læs på Godsbanen trækkes
af Filmværkstedet, Musikspillestedet Radar samt teaterscenerne
for Katapult og Den Åbne Scene med dertil hørende
øverum. Bortset fra de to gæstende kunstarter,
film og musik, er det altså kun scenekunsten, der
rigtig gør sig synlig på Godsbanen.
Hvor blev billedkunsten og litteraturen af? Det nærmer
sig det skandaløse, at disse to kunstarter ikke har
nogen form for fast præsentation på Godsbanen!
Et åbent udstillingssted vil medvirke
til at rette op på denne skæve fordeling.
Et åbent udstillingssted vil gøre billedkunsten
synlig på Godsbanen, det vil fungere som et samlingspunkt
for billedkunstnerne og publikum også i dagtimerne,
hvor de andre publikumspræsentationer med musik og
teater er om aftenen.
Et åbent udstillingssted på Godsbanen vil betyde
at kunstneriske eksperimenter og andre væsentlige
kunstneriske manifestationer fra byens kunstliv finder et
sted at udfolde sig.
Et åbent udstillingssted på Godsbanen vil også
præsentere national og international kunst, fx af
de artist in residence-kunstnere, som i forvejen skal bo
på Godsbanen.
Et åbent udstillingssted på Godsbanen vil i
det hele taget kunne vise alt muligt af høj kunstnerisk
kvalitet, fx. også arkitektur og design, og bidrage
til at give markante oplevelser til Godsbanens publikum!
Jesper Rasmussen, billedkunstner, rektor
ved Det Jyske Kunstakademi
Inger Lise Rasmussen, grafiker
Hanne Nielsen, billedkunstner
Trine Rytter Andersen billedkunstner og kurator
Marianne Jørgensen, billedkunstner, medlem BKF's
bestyrelse
Lasse Krog Møller, billedkunstner
Katja Bjørn Jacobsen, billedkunstner