Foreningen for professionelle kunstnere og kunsthåndværkere
 

 

 

ARKIV * UDSTILLINGER 2004


Preben Schmidt

ps
- en udstilling der viser maleren Preben Schmidts værker (1932-2002)

13.november-19.december



Preben Schmidt var ud over sit eget virke kendt og elsket af en stor kreds af kolleger for sit  arbejde som kulturformidler, bl.a. som primus motor i Kunstnersammenslutningen GUIRLANDENS  udstillinger.
Han var kendt for at kunne “se” andres malerier, sit overblik og evne til at skabe markante helheder ud af  en samling enkeltstående værker. Mange kunstnere brugte ham som vejleder  i forbindelse med ophængninger, og han sagde sjældent  nej.
Denne gang er det vennerne, der hænger op for ham.
Udstillingen viser især større værker fra de senere år.

Haven


Nye digte til lejligheden
Forfatteren Peter Laugesen har gennem sit venskab med maleren, et meget nært forhold til Preben Schmidts værker.
Han har bl.a skrevet om ham i bogen “Preben Schmidt - en maler”(2001).
Til denne udstilling har han lavet seks nye digte, der publiceres for første  gang i udstillingens katalog.
Disse digte tegner samlet set et portræt  af Preben Schmidts personlighed og livssyn, hans inspirationskilder og hans liv med maleriet.


Man taler om noget andet
fordi man ser ud over vandet
ellers ser man på det
der er at se
og taler måske
hvis der er noget at sige

Det har ikke lovet mig noget
og andet forlanger jeg ikke
Det gør mig godt som en hund
i regn med små sten i munden

(af Peter Laugesen)
      
Bevagnamiles ll       Rød Skaros


Baggrund:
Preben Schmidt siger selv om sit maleri i bogen "Preben Schmidt - en maler" fra 2001

"Mine malerier - olie på lærred, bliver malet i mit værksted.  De er uden budskaber af nogen art - jeg er ikke meget for hverken religiøse eller politiske missionærer, der - hvis det absolut skal være - bør bruge mere direkte kommunikationsmidler som skrift, fotografi, video m.v. og skåne maleriet for sligt.

Når et lærred er spændt op på blindrammen og venter på at blive til et maleri, kan det nu og da virke skræmmende hvidt.  Der kommer motivet så til hjælp ved at virke som en slags igangsætter af maleriet.  Mine motiver er ofte baseret på erindringer fra ophold i Grækenland, Italien og Frankrig, men min forstadshave, der er meget grøn, bliver også anvendt.

Når maleriet er kommet i gang, drejer det sig om at få etableret en dialog med det og forsøge at gå i den retning, maleriet kræver.  Undervejs påvirkes penslens rytme af mågeskrig, vingesuset fra forbiflyvende svaner, hundegøen, Miles Davis og meget andet.  Efter en række overmalinger af varierende omfang - med dertil hørende op- og nedture - ender det ofte med, at maleriet falder på plads af sig selv, så det lever op til mine intentioner og krav til farve, form, stoflighed ...
    
Gul skaros       Varm toscana


Når maleriet er færdigt, er det oprindelige motiv ofte forsvundet, men hvis maleriet på en eller anden måde handler om maleri, har motivet alligevel gjort sin gavn.

I de senere år har en del kuratorer, kunsthistorikere og kunstkritikere kastet deres kærlighed på installations- og videokunsten og nedprioriteret maleriet. Men det gør nu ikke så meget, da jeg er overbevist om, at maleri har det ligesom sex - det er kommet for at blive."

Journalist
Lis Fisker Langkjer
Århus Kunstbygning
Telefon 8620 6055
Mobil 2810 5048
lfl@fk.aarhus.dk

til top>