Gruppen
NONSTOP rummer syv kunstnere, hvoraf de fleste er
født i 1930´erne erne1960´erne var tiåret med modernismens
gennembrud i dansk kunst. Man blev meget bedre orienteret
om det udenlandske, og hvad der på samme tid skete
andre steder. Hele den hjemlige lukkede verden blev
for altid revet op.
|
Egentlig
begyndte det hele på Sommerudstillingen oprettet
1961 sammen med tiåret. En af dem, som debuterede
her, var KNUD BRØNDSTED. Han debuterede som
billedhugger, siden har han bevæget sig over
mod maleriet.
|
Komponisten
FUZZY, som også deltager på NONSTOP, begyndte
tidligt i 1960´erne at arbejde med båndoptageren
til at optage reallyd og lyd fra musikinstrumenter,
som han derefter bearbejdede. Samme arbejdsform
anvendte han til teater og bl.a. også til
multimedie forestillingen “Pedriksen”, vor
han mødte fotograf POUL IB |
|
HENRIKSEN.
Ligesom de fleste andre medlemmer af NONSTOP
har Poul Ib Henriksen i en menneskealder været
en del af det århusianske kunstmiljø. Han
var med i den faste kerne i gruppen Sonde.
Han er fotograf, men har altid arbejdet med
tilknytning til billedkunstmiljøet.
|
|
Når
man arbejder med de klassiske rektangulære
formater, højformat eller tværformat, strukturerer
billedet ofte næsten sig selv, og der kommer
nogle ganske bestemte bevægelser i billedet.
Det er derfor 1960 ´erne havde den store forkærlighed
for det kvadratiske format. Det var en vej
ud af traditionerne, mere åbent, og det har
ERLING GREGERS anvendt meget.
|
|
Massemediernes
verden blev den store inspirationskilde i
1960´erne, især for popkunsten. En af dem,
der holdt fast ved landskabet som inspirationskilde,
er IB S. ØSTERGAARD. Han maler det, som landskabet
og årstiderne gør ved hans sind - sådan som
mange danske kunstnere har gjort det i det
20. Århundrede. |
FLUMMER
er den ældste på NONSTOP. Han blev allerede
uddannet som maler i 1950´erne og lærte, at
hvis et kvadrat har siderne fem, så er dets
diagonal syv. Det princip har han siden anvendt
som proportionen i forholdet mellem højde
og bredde på sine billeder. |
|
Til
denne udstilling har han stillet andre billeder
til side og viser kun ternede billeder, hvor
han for første gang helt åbent viser sit system.
Skønt han fik ideen i 1950´erne, er ideen
om at male efter et system typisk for
1960´erne.
|
|
KNUD
WEINERT er også en af dem, som debuterede
på Sommerudstillingen i København i begyndelsen
af 1960´erne. Han er en meget præcis og æstetisk
maler, som især huskes for de billeder i sort/hvid
med prikker, som forstørrede rasterfotos fra
en avis, som han viste på Sonde. Motiverne
var beslægtede med P.S. Krøyer, fordi de forestillede
hans kone på stranden med sten.
|
Tidsånden
er et tog, der kører, og det skal man springe på,
for ellers kommer man aldrig med. Når man er ung,
udtrykker man tidsånden, bagefter kan man give sig
til at lave sine egne, individuelle ting. De er med
til at give værkerne fra 1960´erne
en særlig karakter, at de egentlig ikke er
individuelle, fordi det hele er fælles gods. Der er
meget af det, der holder, når man genser det nu er
end 40 år senere. Uskylden er vist det rigtige ord
for deres kvaliteter. Gennemgående i 1960´ernes oprør
var gør-det-selv- mentaliteten, det at man skulle
kunne gå lige ind fra gaden og tage del. Demokratiseringen.
Ja, alt har også en bagside. Det var en anden holdning,
det var det, det handlede om. Det er derfor 1960´erne
stadig er en provokation - især i dag !
Idehistoriker
Lars Morell
|