Den
grafiske erfaring - Tale til Nepotisternes åbning
Lars
Morell
Vi
har i dag en situation i kunstlivet, hvor der ikke
eksisterer kriterier for, hvad der er god og hvad
der er dårlig kunst. Alt kan gå. Det hele er lige
godt. Selve værket betyder ikke noget mere, men
snarere de koncepter, der er omkring det, og dets
forhold til institutionen, kunstinstitutionen.
Dariusz Vasina tegning
I
1970’erne eksploderede der et grafik-boom. Der var
grafik til salg overalt, kunst kom ud til de mange
(også mig selv), til gengæld var det hele måske
ikke altid lige godt. Idag ser man ikke meget til
grafik. Museerne har store samlinger, men det udstilles
sjældent. Der vises heller ikke meget grafik i gallerierne,
for nu vil folk have originaler, oliemalerier. Tiden
sukker efter det originale - men der bliver mindre
og mindre af det.
Alligevel
er der stadig grafik overalt: Der er grafik på skærmene,grafik
i avisen, grafik på bogomslag og i reklamer. Enhver
tryksag er jo grafisk, og handler om at arbejde
med farver, opdelinger på fladen, typografier. Selv
i vor IT-tid er papiret ikke forsvundet, selv på
skærmene er der grafik, og alt er printet
ud, trykt.
Hvad
er grafik? Det er noget man trykker, også selv om
man bare trykker det i ét eksemplar. Hvad er
originalgrafik? Det er når trykpladen direkte rører
ved papiret, som det sker i stentryk, radering,
silketryk, træsnit, linoleumssnit. Der er de små
oplag, som betyder, at grafik altid har været for
kendere. Det er en hermetisk kunstart. Efter min
mening er grafik ikke noget, man hænger op på væggen.
Grafik har de små formater, som gør, at man kan
have det i en mappe eller kassette og tage det frem
og studere det.
Nu
er “hulemand” blevet et skældsord, nok fordi det
hele handler om udviklingen og om at være så moderne
som muligt. Kunsten udvikler sig dog ikke. Kunstnerne
har alle dage været en slags hulemænd. Der er ikke
langt fra hulemaleriet til kunsten idag, nogle tusinde
år senere. Kunsten handler stadig om at man finder
noget farvet jord og smører et billede op på væggen.
Grafik har den samme elementære erfaring. Man kan
se, at det er direkte. Man kan selv gribe ind undervejs.
Denne grafiske erfaring er historiefilosofisk eller
civilisationsteoretisk: Man erfarer, hvad et redskab
er, hvad et værktøj er. Man kan tage en nål og ridse
i en metalplade eller en kniv og skære i en træplade
og derved selv lave sin egen trykplade. Man tager
et aftryk som var det med et stempel. Det handler
om tradition og historie, fordi man erfarer noget
om den elementært menneskeligeevne til at lave et
redskab. Det handler om frihed, fordi man opdager,
at man selv kan kontrollere midlerne og gribe direkte
ind. Det er også noget almengyldigt, fordi denne
evne til at lave et redskab ligger bag enhver produktion
Det
er derfor grafik har noget, som de andre medier
ikke har.
Det
er det nøgne udtryk. Det er helt enkelt og billigt.
Her er der ingen dyre apparater, som kan gå i stykker,
og kompliceret teknik, som man ikke behersker. Det
er teknik på et plan, hvor man kan gennemskue det.
Man kan gribe ind på alle led.
Rent
æstetisk er grafik en form for meditation. Her er
alt det overflødige skrællet af. Ofte er det bare
i sort/hvid. Det er derfor de store samlere er optaget
af det. Det er både her det begynder, og her det
slutter. Det er i tegningen, skitsen at ideerne
fødes. Det er i grafikken at ideerne slutter, fordi
de her er pindet ud til det meget grove, nærmest
skåret ud i pap, det er blevet tydeligt, nogen gange
overtydeligt. Her er alt det overflødige skrællet
bort. Det er her man lærer at koncentrere sig.
Men
kan man forny grafikken? Er grafik ikke blevet et
noget støvet, tilbageskuende, andægtigt foretagende?
Sker
der noget nyt?
Er
det ikke fotografiet, der for tiden har overtaget
det hele. Det er svært at sige, om der sker noget
nyt. Principielt er det muligt. Da Poul Gernes
i 1963 lavede sine “100 slag med en hammer” lavede
han en fræk og overrumplende fornyelse af grafikken.
Hvorfor skulle det så ikke kunne ske igen. Han bearbejdede
zinkpladen direkte med hammerslag som til en radering
eller en ætsning.
Tilbage
står naturligvis spørgsmålet om, hvad et billede
er. Grafik har altid været en slags eksperiment
eller forskning for de få.
Det er grafikken, der har inspireret andre.
Der er hele traditionen fra Søren-Hjorth Nielsen,
Aksel Jørgensen og Palle Nielsen. Der er eksperimenterne
af Edvard Munch og Asger Jorn om hvad et træsnit
er. Der er hele 1950’ernes informelle ide om hvad
et billede er. Desuden er der den ide, som jeg selv
voksede op med, skabt i Berlin omkring 1981, at
et billede skal bygges op i arven efter Francis
Picabia.
Grafik
er værkstedsarbejde. Grafik er håndværk - selv om
vi iøvrigt lever i en tid, hvor kunstnerne også
har givet det hånd-værksmæssige i kunsten fra sig.
Det er uklogt, for derved har man givet afkald på
den dynamik, som ligger i mødet mellem mennesket,
redskabet og materialet. Der er ikke noget, som
mennesker i Vesten idag sætter højere - og som er
vanskeligere at skaffe - end godt håndværk. Det
gælder i bygninger, tekstiler, træarbejde, metalarbejde
osv. Først blev produktionen til industri, og nu
flytter man industrien til Østen.
Til
sidst er der ingen, som kan lave noget håndværksmæssigt.
Grafik
er nogle gange ren kemi. Andre gange handler det
om omgangen med materialerne, følelsen af
fornemmelse for det rigtige papir, for de forskellige
kvaliteter. Det at arbejde med kunstnerfarver og
at prøve at blande farver. Det at fornemme hvad
der sker, når man tager selve aftrykket. Det er
iøvrigt også
disse
tanker, som har ligget til grund for de foreløbig
syv udstillinger, jeg har lavet for Dansk Plakatmuseum
i Kunstbygningen.
Det
hele er en viden, som man kan tage med over i sine
dagligdags gøremål. Den grafiske erfaring er en
basisviden, der ligger til grund for mange andre,
mere komplekse aktiviteter.
|