Foreningen for professionelle kunstnere og kunsthåndværkere
 

 

 

ARKIV * UDSTILLINGER 2004

"INTERFERENCES"

Contemporary Swiss Photography


21. februar - 21. marts.

Galleri Images udstilling i Århus Kunstbygning sætter fokus på schweizisk samtids-fotografi.

Udstillingen er kurateret af Beate Cegielska i samarbejde med Pro Helvetia  - Arts Council of Switzerland.

Udstillingen indeholder værker af 11 kunstnere:

Laurence Bonvin, Collectif fact, Leo Fabrizio, Nicolas Faure, Thomas Flechtner, Alban Kakulya / Yann Mingard, Jean-Marc Meunier, Claudio Moser, Gérard Pétremand, Cat Tuong Nguyen og Christian Vogt.

 Kunstnerne kredser om temaerne landskabs- og bymiljøer. Hver kunstner har sin egen personlige tilgang til det ’ landskab’ de beskriver/udtrykker sig omkring. Fælles er fascinationen og en vis distance til det moderne samfunds scenarier. Det er det, som kunstnere med skarphed og sensitivitet forholder sig til og skaber deres værker omkring.


Alban Kakulya & Yann Mingard : East of a new Eden.

Alban Kakulya(f. 1971) og Yann Mingard(f. 1973) har rejst langs hele Den Europæiske Unions grænse, for at dokumentere grænselandet med dets særlige arkitektur, kontrolstationer, vejanlæg, opmarchbaner, skilte og hegn. I de to fotografers skildring forekommer områderne mennesketomme og beherskede af netop sammenstødet mellem ting og natur. Her er ingen overdreven effektjagt, men tydelige afvejninger i forhold til hvorledes tomheden akkompagneres af omgivelsernes betoning og det anelsesfulde i beskæringernes fravalg. Det er fraværet af mennesker og handling, som trænger sig på, som en mumlen mellem tonsvis af sne, sten, asfalt, jern og beton, og det er intetheden, der skriger fra vejens uendeligt fjerne horisont. Det er den lange monotone historie om et sted, som i sagens natur aldrig rigtig kan blive noget sted. Det er en antydning af at grænsen, overladt til sin skæbne, måske har forvandlet sig til noget vi ikke længere kan forstå?

Cat Toung Nguyen(f. 1969)sammenstillinger af sort/hvid- og farvefotografi set gennem en sløret linse viser uigennemtrængelige landskaber og mennesker i bevægelse gennem byens kanaler. Oplevelsen har en stærk psykisk karakter, som om det er kroppen og ikke hjernen, der formidler en erfaring til beskueren.  


Christian Vogt  fra serien: Since last summer.

Christian Vogt(f. 1946) bibringer med ”Since last Summer” sin realisme et fantastisk element, som gør billederne til små selvstændige fabler, åbne for enhver fortolkning.

Claudio Moser(f. 1959) betragter naturen og kulturen som et sammenvævet ornament, et meditativt billedtæppe for blikket at vandre i. Nogle gange knivskarpt med tusindvis af små detaljer og gentagelser, hvor løv og planter vokser tæt omslynget på billedfladerne. Andre steder, hvor lys og forskellige stofligheder spiller en central rolle i billedernes konstruktion, bliver baggrunden uden betydning, idet kultur og natur smelter sammen i sanselige hybridtilstande.

collectif_fact har med deres ”Datatown” skabt en række helt utrolige nattebilleder af vejbanesystemer og natbelysninger, som på en kulsort baggrund åbenbares som knivskarp ”grafik” med vejbanelinjer, pile og fodgængerfelter.

Gerard Pétremand(f. 1939) fotograferer de urbane landskaber, næsten altid med slørede områder, der bidrager til en stærk subjektiv udstråling, som på trods af beskæringernes stramhed tilføjer et manglende overblik, og lader beskueren famle sig frem i en lettere rystet verden af huse, elmaster, græs og træer.

Jean–Marc Meunier(f. 1958) ”Main Street” -serie peger på gågaden som metafor for en omsiggribende ensartethed, der følger i kølvandet på globaliseringen. Hvor multinationale kædebutikker overalt er med til at udligne lokale forskelle og derved gøre ethvert større bycenter i verden til en næsten identisk kopi af det, vi har, der hvor vi selv kommer fra.

Laurence Bonvin(f. 1967) præsenterer et visuelt forløb af billeder fra vidt forskellige steder. I sammenstillingen opstår historier, som kan genkendes og gendigtes af mennesker overalt. De peger på noget fællesmenneskeligt, som eksisterer uafhængigt af geografiske og kulturelle grænser.


Nicolas Faure, fra serien " Autoland".

Nicolas Faure(f. 1949) ”Autoland” beskriver bilens overherredømme og vejnettets grænseløshed. Trafikkens uopsættelige bevægelse gennem landskabet overalt i det bjergrige Schweiz´ ellers ufremkommelige og snævre natur.

Leo Fabrizio(f. 1976) har lavet en stor serie om ”Bunkers”, som efterhånden udgør et omfattende dokument over de utallige militærinstallationer, der godt kamuflerede ligger i dvale i de schweiziske bjerge. 

Thomas Flechtner(1961) skaber med ”Colder” de skønneste, usentimentale fortællinger om sneens evne til at forvandle landskab og arkitektur. Rene, rolige billeder, hvor lys og skygge underbygger den stemningsfulde metamorfose. Det er en verden af bygninger, biler og sne, steder, hvor menneskenes tilstedeværelse kun anes som lys bag højhusenes ruder og som spor i sneen.

I forbindelse med udstillingen publicerer Galleri Image et katalog.

Udstillingen har modtaget økonomisk støtte fra Pro Helvetia - Arts Council of Switzerland og Kunstrådet i Århus

 

Udstillingsarrangør:Galleri Image

www.galleriimage.dk/coming_attractions/interferences.htm

til top>