Galleri Images udstilling i Århus Kunstbygning
sætter fokus på schweizisk samtids-fotografi.
Udstillingen
er kurateret af Beate Cegielska i samarbejde med
Pro Helvetia - Arts Council of Switzerland.
Udstillingen
indeholder værker af 11 kunstnere:
Laurence
Bonvin, Collectif fact, Leo Fabrizio, Nicolas Faure,
Thomas Flechtner, Alban Kakulya / Yann Mingard,
Jean-Marc Meunier, Claudio Moser, Gérard Pétremand,
Cat Tuong Nguyen og Christian Vogt.
Kunstnerne
kredser om temaerne landskabs- og bymiljøer. Hver
kunstner har sin egen personlige tilgang til det
’ landskab’ de beskriver/udtrykker sig omkring.
Fælles er fascinationen og en vis distance til det
moderne samfunds scenarier. Det er det, som kunstnere
med skarphed og sensitivitet forholder sig til og
skaber deres værker omkring.
Alban Kakulya &
Yann Mingard : East of a new Eden.
Alban Kakulya(f.
1971) og Yann Mingard(f. 1973) har
rejst langs hele Den Europæiske Unions grænse, for
at dokumentere grænselandet med dets særlige arkitektur,
kontrolstationer, vejanlæg, opmarchbaner, skilte
og hegn. I de to fotografers skildring forekommer
områderne mennesketomme og beherskede af netop sammenstødet
mellem ting og natur. Her er ingen overdreven effektjagt,
men tydelige afvejninger i forhold til hvorledes
tomheden akkompagneres af omgivelsernes betoning
og det anelsesfulde i beskæringernes fravalg. Det
er fraværet af mennesker og handling, som trænger
sig på, som en mumlen mellem tonsvis af sne, sten,
asfalt, jern og beton, og det er intetheden, der
skriger fra vejens uendeligt fjerne horisont. Det
er den lange monotone historie om et sted, som i
sagens natur aldrig rigtig kan blive noget sted.
Det er en antydning af at grænsen, overladt til
sin skæbne, måske har forvandlet sig til noget vi
ikke længere kan forstå?
Cat Toung Nguyen(f.
1969)sammenstillinger af sort/hvid- og farvefotografi
set gennem en sløret linse viser uigennemtrængelige
landskaber og mennesker i bevægelse gennem byens
kanaler. Oplevelsen har en stærk psykisk karakter,
som om det er kroppen og ikke hjernen, der formidler
en erfaring til beskueren.
Christian Vogt
fra serien: Since last summer.
Christian Vogt(f.
1946) bibringer med ”Since last Summer” sin
realisme et fantastisk element, som gør billederne
til små selvstændige fabler, åbne for enhver fortolkning.
Claudio Moser(f.
1959) betragter naturen og kulturen som et sammenvævet
ornament, et meditativt billedtæppe for blikket
at vandre i. Nogle gange knivskarpt med tusindvis
af små detaljer og gentagelser, hvor løv og planter
vokser tæt omslynget på billedfladerne. Andre steder,
hvor lys og forskellige stofligheder spiller en
central rolle i billedernes konstruktion, bliver
baggrunden uden betydning, idet kultur og natur
smelter sammen i sanselige hybridtilstande.
collectif_fact
har med deres ”Datatown” skabt en række helt
utrolige nattebilleder af vejbanesystemer og natbelysninger,
som på en kulsort baggrund åbenbares som knivskarp
”grafik” med vejbanelinjer, pile og fodgængerfelter.
Gerard Pétremand(f.
1939) fotograferer de urbane landskaber, næsten
altid med slørede områder, der bidrager til en stærk
subjektiv udstråling, som på trods af beskæringernes
stramhed tilføjer et manglende overblik, og lader
beskueren famle sig frem i en lettere rystet verden
af huse, elmaster, græs og træer.
Jean–Marc Meunier(f.
1958) ”Main Street” -serie peger på gågaden
som metafor for en omsiggribende ensartethed, der
følger i kølvandet på globaliseringen. Hvor multinationale
kædebutikker overalt er med til at udligne lokale
forskelle og derved gøre ethvert større bycenter
i verden til en næsten identisk kopi af det, vi
har, der hvor vi selv kommer fra.
Laurence Bonvin(f.
1967) præsenterer et visuelt forløb af billeder
fra vidt forskellige steder. I sammenstillingen
opstår historier, som kan genkendes og gendigtes
af mennesker overalt. De peger på noget fællesmenneskeligt,
som eksisterer uafhængigt af geografiske og kulturelle
grænser.
Nicolas Faure, fra serien " Autoland".
Nicolas Faure(f.
1949) ”Autoland” beskriver bilens overherredømme
og vejnettets grænseløshed. Trafikkens uopsættelige
bevægelse gennem landskabet overalt i det bjergrige
Schweiz´ ellers ufremkommelige og snævre natur.
Leo Fabrizio(f.
1976) har lavet en stor serie om ”Bunkers”,
som efterhånden udgør et omfattende dokument over
de utallige militærinstallationer, der godt kamuflerede
ligger i dvale i de schweiziske bjerge.
Thomas Flechtner(1961)
skaber med ”Colder” de skønneste, usentimentale
fortællinger om sneens evne til at forvandle landskab
og arkitektur. Rene, rolige billeder, hvor lys og
skygge underbygger den stemningsfulde metamorfose.
Det er en verden af bygninger, biler og sne, steder,
hvor menneskenes tilstedeværelse kun anes som lys
bag højhusenes ruder og som spor i sneen.
I forbindelse med udstillingen
publicerer Galleri Image et katalog.
Udstillingen har modtaget
økonomisk støtte fra Pro Helvetia - Arts Council
of Switzerland og Kunstrådet i Århus
|