WWW.AFGANG2004.DK
Ferniseringen
finder sted fredag 30.april kl. 16-19 i Århus Kunstbygning,
J.M. Mørks Gade 13.
Udstillingen
åbnes af rådmand Torben Brandi Nielsen
Udstillingen
er åben for offentligheden i perioden 1.-16.maj.
De
fem afgangselever viser her resultatet af en 5-årig
uddannelsesproces og publikum vil opleve maleri,
tegning,
video, foto og installation, lavet specielt til
denne udstilling og til Århus Kunstbygnings rum.
Det er første gang akademiet udstiller i Århus Kunstbygning
og det er håbet, at dette vil blive indledningen
til et mangeårigt samarbejde mellem byens kunst
institutioner.
De
udstillende kunstnere er:
Claus
Ejner (f.
1967) fører tilskueren ind i sin rumlige installation
”Tiden”. Herinde mødes man af fire drømmeagtige
billedserier - alle i tegneseriens format, eftersom
forløbet, sekvensen, virker mere logisk i forhold
til emnet ’tid’ end et enkelt fastfrossent billede.
Tiden selv synes dog først og fremmest blot at være
en fysisk størrelse, en slags kronologisk anordning
for opbevaring af begivenheder, en container der
i grunden ikke er andet end en lidt aparte fætter
til de øvrige tre dimensioner. Tiden er ikke i sig
selv nogen garant for sammenhæng og mening.
Christina
Maria Jensen
(f. 1974)
tager i sine popart-inspirerede malerier fat i vores
kulturs fascination af den perfekt glatte, blanke
og forførende overflade. Den samme kvinde ses afbildet
i fem forskellige positurer. Kvinden præsenterer
en selvbevidst attitude, hun fører sig frem, spejler
sig i tilskuerens øjne, men billederne er næsten
for gode, de går for tæt på, afslører defekter og
mangler. Hun er træt, denne kvinde, men synes for
altid henvist til en status som turist i sit eget
liv. En tidstypisk glidende overgang fra pop til
porno, som i videoer på MTV, truer med at underminere
hende totalt.
Anitta
Nørgaard Johansen
(f. 1972)
udstiller en serie fotografier, der alle er portrætter
af kunstneren selv, således som skiftende mænd og
elskere har opfattet hende. Titlen ”Kunstneren som
ung kvinde” får unægtelig en ironisk klang, eftersom
det i højere grad er kvinden end kunstneren der
fremstilles i disse forstørrelser af private snapshots,
understreget ved det faktum at hun er næsten nøgen
på samtlige billeder. Spørgsmålet er imidlertid
hvem dette brud på grænserne mellem det private
og det offentlige afslører: kvinden eller (den mandlige)
beskuer?
Reno
Erik
Kofoed (f.
1968)tilbyder
med den globalt simultane kunsthandling
”Free potatoes, Shanghai-Berlin-Århus”
publikum et udbytte! Marcel Duchamps’
readymades bringes i erindring og også 60’ernes
performancekunst og dens ønske om at
inddrage beskueren som en aktiv del af kunsthandlingen
klinger med. Det globale perspektiv føjer unægteligt
et nyt lag til de kendte avantgardiske
metoder.
Meike
Kathrin Zylmann
(f. 1975) præsenterer med videoinstallationen ”Hang
Loose” et værk med en formelt egenartet karakter.
En video fortæller en historie om to personer der
efter en oversvømmelse driver rundt på havet, indtil
de med surreel selvfølgelighed slår sig ned i et
lille hus på havets bund. Pludselig foldes videoen
ud til projektioner på tre vægge, og historien bliver
til tre historier om personernes forbløffende hverdagsrealistiske
dagligliv på bunden af havet. Hos Meike Kathrin
Zylmann er der sjældent langt mellem det realistiske
og det surrealistiske, og det er netop i dette sammenstød
at perspektiverne opstår.
Udstillingen
er arrangeret af Århus Kommunes Billedkunstudvalg
Pressen
er velkommen til at kontakte Det Jyske Kunstakademi
på tlf. 8613 6919 for yderligere informationer,
og til at træffe de studerende under opbygningen
- kontaktperson Claus Ejner tlf. 2331 0359
eller undertegnede.
Med
venlig hilsen
Katrine
Bering Liisberg
Udstillingskoordinator
tlf.nr.
8620 6053
|