Århus
Byråd vedtog i 2001 en projekteringsbevilling til
en udvidelse af udstillingsarealet til det dobbelte,
så der kan blive rum til alle udstillingsarrangørerne
og Århus Kunstbygning kan udvikle sig til et spændende
kraftcenter i midten af Århus. Alle glæder sig til
realiseringen af udbygningsplanerne, men før noget
bliver rigtig godt, skal der være nogle udfordringer
- og Århus Kunstbygnings bliver, at det tilstræbes
at holde åbent for udstillinger i hele byggeperioden,
så vi må bede om forståelse for eventuelle gener fra
byggeriet.
Kortfattet
beskrivelse af byggeriets planlægning og udformning.
Århus Kunstbygning fra 1917 er tegnet af A. Høeg-Hansen.
Det er en bygning klart opdelt i selvstændige elementer:
To rektangulære bygninger samt en ottekantet bygning.
Bygningerne fremstår i en smuk helhed i nationalklassicistisk
stil. Der er et bevaringsværdigt anlæg.
Tegnestuen udformede en tilbygning hertil i 1993.
Vi valgte en løsning der alene består af en rnur placeret
i nogen afstand fra de andre bygninger. Herimellem
opstår et udstillings rum med ovenlys. Muren er formet
som en del af en cirkelslag - endnu et geometrisk
motiv der indgår i helheden. Det var intentionen på
denne måde at bevare den ældre bygnings arkitektoniske
integritet.
Den nye tilbygning skal tilpasses helheden ud fra
samme afklarede, ydmyge holdning. Der er tale om en
nedgravet tilbygning placeret midt i karréen. Bygningen
består af et stort udstillingsrum, et mødelokale og
et depot. Udstillingsarealet er hermed blevet fordoblet.
Nybyggeriet har ligeledes giver anledning til nogle
funktionelle forbedringer i den eksisterende bygning.
Adgangen til udvidelsen føres igennem den eksisterende
krumme væg via en bred åbning. Således vil gæsterne
befinde sig i et glashus i skulpturgården med et overblik
der umiddelbart kan aflæse udstrækningen af det underjordiske
udstillingsrum via glaskuben og glasvæggen. Desuden
kan man herfra også orientere sig om hvad der foregår
i skulpturrummet i gården.
Trappen følger den krumme væg og fører ned til en
naturlig start på en rundgang i udstillingsrummet.
Der er tale om et udstillingsrum med ca. 10 forskellige
ophængninger pr. år. Dette kræver stor fleksibilitet
i løsningen af ophængnings-muligheder, belysning m.v.
Der er derfor mulighed for opstilling af flytbare
vægge efter et fastlagt system i det 3,90 m høje rum.
Lyset et placeret i loftet som en både permanent løsning
og som fleksible spotlights i skinner. I lighed med
de øvrige udstillingsrum er vægge og lofter hvide
med gulve af fyr.
Cafeområdet er udvidet med et større køkken og bogudsalg
samt flere cafe og læsepladser, og der er skabt en
mere direkte kontakt og forbindelse til et udvendigt
cafeområde der også kan tage skulpturgården i besiddelse.
Skulpturgårdrummet er ligeledes en udvidelse af kunstbygningens
udstillings-muligheder. Rummet er afgrænset af de
to mure samt en skrånende bøgepur mod Christiansgade
og i øvrigt nabobebyggelsen mod nord. 'Gulvet' fremstår
som et mønster af chaussesten og stenmel. Skulpturrummet
vil også om aftenen fremstå præcist og afklaret set
fra omgivelserne idet de 3 enkle glasbygninger vil
stå svagt oplyst og indramme gården.
Det er sigtet - med en vis visuel tilbageholdenhed
- at bevare der samlede anlægs arkitektoniske integritet.
Den nye mur indgår såvel som kuben naturligt i de
afklarede geometriske motiver og fanger et dagslys
til det det hele drejer sig om: Et multianvendeligt
udstillingsrum.
Kunstbygningens udvidelse er således søgt tilpasset
stedet og kan med denne enkle løsning blive et fint
tilskud tit et af byens smukkeste byrum.
Arealoversigt
for nybyggeriet er således:
Nybyggede arealer
ca. 760 m2
Ombyggede arealer
ca. 150 m2
Areal ialt
ca. 910 m2
Skulpturrummets areal udgør ca. 600 m2
Århus, den 26. marts 2002
Arkitektfirmaet C.F. Møllers tegnestue
|