Ernesto Neto har
gennem længere tid arbejdet med tyngde og transparens
i
sine skulpturer, som fungerer på flere sanselige planer
end det rent
visuelle.
TYNGDEN viser sig ved at hans skulpturer ofte falder
mod gulvet eller ved at tyngdekraften afbalanceres
af en modkraft. Ofte er hans værker udelukkende fastlåste
i rummet gennem tyngden. Tunge materialer som bly
stilles op mod ekstremt lette materialer som "flamingo"
(polystyren).
Værkernes TRANSPARENS viser sig ved, at materialet
i de ofte både store og rummelige skulpturer typisk
er lycra - samme tekstil som bruges i nylonstrømper.
Beskueren har således mulighed for at kigge ind i
værket og ofte også igennem værket og ud på den anden
side. De store skulpturer, som f.eks. den type Neto
kalder for "Nave" og som han planlægger
at lave en af til sal C i Århus Kunstbygning, kan
beskueren ofte fysisk træde ind i og derved blive
en del af.
Det SANSELIGE manifesterer sig på to måder i Netos
univers. For det første, som ovenfor nævnt, gennem
værkernes evne til at omslutte og derved direkte inddrage
beskueren i det kunstneriske univers og for det andet
gennem de ofte meget stærke aromatiske krydderier,
der anvendes i skulpturerne, og som kombinerer tyngde
og pigment. Krydderierne fungerer som stimuli for
lugtesansen og bringer derved en ekstra dimension
til beskuerens oplevelse af kunstværket.
Ernesto Neto vil,
i forbindelse med Århus Festuge 2002, skabe helt nye
værker til både sal C og rotunden i Århus Kunstbygning.
Til disse nye værker har Neto udtrykt, at han vil
lade sig inspirere af Danmarks tætte forhold til havet,
og at han desuden selv gennem sin opvækst har været
meget inspireret af Niels Bohr.
OVERLAP - Marcia
Thompson og Marcelo Krasilcic
OVERLAP bygger på ideen om, at to kunstnere, som tilsyneladende
arbejder i vidt forskellige medier og udtryk, kan
have fællestræk samtidig med at de i udstillings-rummet
både komplementerer og arbejder mod hinanden. Marcia
Thompson og Marcelo Krasilcic arbejder således begge
med stærke og specifikke kropsligt relaterede udtryk,
samtidig med at de begge har stærkt formalistiske
sider.
De to kunstnere, som udgør udstillingen OVERLAP, udstiller
i sal B.
Marcia Thompson arbejder med udgangspunkt i maleriets
materiale i en både
formalistisk og meget materiel undersøgelse af, hvor
grænserne går mellem
maleriet, kroppen og rummet. Hendes værker tager udgangspunkt
i minimalistiske former, som udvikler sig mod at indeholde
taktile, halv-transparente, skulpturelle og hudlignende
kvaliteter. Thompson arbejder således både med skulptur
og maleri, og selv hendes malerier kan ofte opleves
som værende skulpturer, idet hun altid arbejder med
en rummelig tredimensionalitet. De foretrukne materialer
er plast, silikone,
oliefarve og akryl.
Hendes formverden kan synes beslægtet med minimalismen
mens det konceptuelle og skulpturelle i billederne
kan føre tankerne hen påkunstnere som Yves Klein og
Piero Manzoni, mens dén sensualisme og næsten humoristiske
leg, som også er tydelig i hendes værker, gør dem
til noget helt unikt.
Marcia Thompson skaber også nye værker til udstillingen
i Århus Kunstbygning
Marcelo Krasilcic er fotograf. Hans billeder tager
enten udgangspunkt i den nøgne krop eller den lige
så nøgne arkitektur i tilsyneladende anonyme rum.
Uden at ændre sit fotografiske sprog kan han i det
ene øjeblik synes stærkt
provokerende i sine billeder af nøgne mænd og kvinder,
mens billederne i næste øjeblik kan virke fuldstændig
tømt for indhold. Krasilcics fotografier peger både
mod det klassiske erotiske billede og et samtidigt
fotografisk udtryk.
Marcelo Krasilcic
er netop i gang med at fotografere både en ny serie
nøgenbilleder og en ny serie interiørbilleder, som
skal danne grundlag for hans del af udstillingen OVERLAP.
Det er desuden muligt, at han supplerer udstillingen
med en ideoinstallation.
Som en ekstra dimension arbejdes der på en idé om
at lade de to separate udstillinger overlappe hinanden,
da nogle af overlapningerne mellem Krasilcic og Thompson
også findes i forhold til Neto; det kropslige og det
formalistiske. Det er således muligt, at der i sal
C vil være et par værker af Krasilcic diskret placeret
på en enkelt væg og i rotunden et par værker af Thompson.
Formålet vil være, at styrke sammenhængen i bygningen,
pirre beskuerens nysgerrighed mod at finde sammenhæng
og antyde at der netop findes en sådan.
Begge udstillinger er kurateret af Pontus Kyander,
kunstkritiker og fil lic.
I forbindelse med udstillingerne vil der blive produceret
to kataloger - ét for Ernesto Neto og ét for OVERLAP.
Pontus Kyander skriver tekster til begge kataloger.
|