Foreningen for professionelle kunstnere og kunsthåndværkere
 

 

 

ARKIV * UDSTILLINGER 2002

 

PASSING TIME, PASSING SPACE  -  Ernesto Neto


OVERLAP - Marcia Thompson og Marcelo Krasilcic

Festugeudstilling 31.08 - 06.10

 

Ernesto Neto har gennem længere tid arbejdet med tyngde og transparens i
sine skulpturer, som fungerer på flere sanselige planer end det rent
visuelle.
TYNGDEN viser sig ved at hans skulpturer ofte falder mod gulvet eller ved at tyngdekraften afbalanceres af en modkraft. Ofte er hans værker udelukkende fastlåste i rummet gennem tyngden. Tunge materialer som bly stilles op mod ekstremt lette materialer som "flamingo" (polystyren).
Værkernes TRANSPARENS viser sig ved, at materialet i de ofte både store og rummelige skulpturer typisk er lycra - samme tekstil som bruges i nylonstrømper. Beskueren har således mulighed for at kigge ind i værket og ofte også igennem værket og ud på den anden side. De store skulpturer, som f.eks. den type Neto kalder for "Nave" og som han planlægger at lave en af til sal C i Århus Kunstbygning, kan beskueren ofte fysisk træde ind i og derved blive en del af.
Det SANSELIGE manifesterer sig på to måder i Netos univers. For det første, som ovenfor nævnt, gennem værkernes evne til at omslutte og derved direkte inddrage beskueren i det kunstneriske univers og for det andet gennem de ofte meget stærke aromatiske krydderier, der anvendes i skulpturerne, og som kombinerer tyngde og pigment. Krydderierne fungerer som stimuli for lugtesansen og bringer derved en ekstra dimension til beskuerens oplevelse af kunstværket.

Ernesto Neto vil, i forbindelse med Århus Festuge 2002, skabe helt nye værker til både sal C og rotunden i Århus Kunstbygning. Til disse nye værker har Neto udtrykt, at han vil lade sig inspirere af Danmarks tætte forhold til havet, og at han desuden selv gennem sin opvækst har været meget inspireret af Niels Bohr.

      

      


OVERLAP - Marcia Thompson og Marcelo Krasilcic

   


OVERLAP bygger på ideen om, at to kunstnere, som tilsyneladende arbejder i vidt forskellige medier og udtryk, kan have fællestræk samtidig med at de i udstillings-rummet både komplementerer og arbejder mod hinanden. Marcia Thompson og Marcelo Krasilcic arbejder således begge med stærke og specifikke kropsligt relaterede udtryk, samtidig med at de begge har stærkt formalistiske sider.
De to kunstnere, som udgør udstillingen OVERLAP, udstiller i sal B.


             


Marcia Thompson arbejder med udgangspunkt i maleriets materiale i en både
formalistisk og meget materiel undersøgelse af, hvor grænserne går mellem
maleriet, kroppen og rummet. Hendes værker tager udgangspunkt i minimalistiske former, som udvikler sig mod at indeholde taktile, halv-transparente, skulpturelle og hudlignende kvaliteter. Thompson arbejder således både med skulptur og maleri, og selv hendes malerier kan ofte opleves som værende skulpturer, idet hun altid arbejder med en rummelig tredimensionalitet. De foretrukne materialer er plast, silikone,
oliefarve og akryl.
Hendes formverden kan synes beslægtet med minimalismen mens det konceptuelle og skulpturelle i billederne kan føre tankerne hen påkunstnere som Yves Klein og Piero Manzoni, mens dén sensualisme og næsten humoristiske leg, som også er tydelig i hendes værker, gør dem til noget helt unikt.

Marcia Thompson skaber også nye værker til udstillingen i Århus Kunstbygning

Marcelo Krasilcic er fotograf. Hans billeder tager enten udgangspunkt i den nøgne krop eller den lige så nøgne arkitektur i tilsyneladende anonyme rum.
Uden at ændre sit fotografiske sprog kan han i det ene øjeblik synes stærkt
provokerende i sine billeder af nøgne mænd og kvinder, mens billederne i næste øjeblik kan virke fuldstændig tømt for indhold. Krasilcics fotografier peger både mod det klassiske erotiske billede og et samtidigt fotografisk udtryk.


   

Marcelo Krasilcic er netop i gang med at fotografere både en ny serie nøgenbilleder og en ny serie interiørbilleder, som skal danne grundlag for hans del af udstillingen OVERLAP. Det er desuden muligt, at han supplerer udstillingen med en ideoinstallation.

Som en ekstra dimension arbejdes der på en idé om at lade de to separate udstillinger overlappe hinanden, da nogle af overlapningerne mellem Krasilcic og Thompson også findes i forhold til Neto; det kropslige og det formalistiske. Det er således muligt, at der i sal C vil være et par værker af Krasilcic diskret placeret på en enkelt væg og i rotunden et par værker af Thompson. Formålet vil være, at styrke sammenhængen i bygningen, pirre beskuerens nysgerrighed mod at finde sammenhæng og antyde at der netop findes en sådan.

Begge udstillinger er kurateret af Pontus Kyander, kunstkritiker og fil lic.

I forbindelse med udstillingerne vil der blive produceret to kataloger - ét for Ernesto Neto og ét for OVERLAP. Pontus Kyander skriver tekster til begge kataloger.

til top>