Engle
og Dæmoner er måske verdens ældste tema. Disse væseners
indbyrdes forhold og ikke mindst relationer til mennesker,
har optaget os siden Sumer og Babylon, - ja muligvis
tidligere i kulturer som Atlantis og Mu.
Det
vrimler med dem i forskellige trosretninger, myter
og eventyr. Spørgsmålet kunne være om de første engle
i virkeligheden var efterkommere fra højerestående
kulturer eller besøgende fra andre solsysterner? Var
dæmoner faldne engle eller mutanter?
Engle
og dæmoner har haft skiftende funktioner, navne og
billedlige udtryk gennem tiden. I Østen, blandt indianere
og inuitter, i afrikanske stammer etc. findes beslægtede
væsener, det er ikke et nyt bekendtskab, men måske
glemt eller forvandsket i overfladiske/ populistiske
fortolkninger uden forståelse for den basale karakter.
Jo
Blicher Møller har researchet emnet og står netop
derfor frit i forhold til gængs opfattelse. Engle
har stort set ikke udviklet sig siden senrenæssancens
englebasser. De gamle hebræiske beskrivelser handler
om skræmmende, magtfulde, lysende væsener. Dem kendte
man også til i middelalderen. "Serafer"
med seks vinger, fire hoveder og øjne over alt. "Keruber"
med flammesværd, fire vinger og fire ansigter mv.
Temaet
er ikke helt fremmed for kunstneren, som boede en
del af sin barndom i Indien, som han vendte tilbage
til i 1993 og det kom der en større produktion Indiensbilleder
ud af. Billeder med religiøse og mytologiske motiver
hentet fra Hinduisme og Budhisme.
Jo
Møller har siden, i en årrække været optaget af en
billedundersøgelse af "Nullet og det Liniære
Princip", et møde mellem orienten og vestens
forskellige livsopfattelser.
Men
cirklen er samtidig karakteristisk for middelalderens
verdensopfattelse, selvom man ikke godtog nullets
tomhed, (nullet er af Indisk (Babylonsk) oprindelse)
så troede man på en verden indenfor cirklens sluttede
form. Her fandtes også engle- og dæmonherakierne.
I
Jo Møller's virke bryder det liniære princip med såvel
nullets tomhed, som med det sluttede univers, i en
form for billedspaltning hvor der opstår nye billeder,
af såvel figurativ som abstrakt værdi.
Engle
og dæmoner vokser frem som elementarånder i billedprocessen,
hentet i "arkiverne" over vores fælles menneskelige
arketyper.
|