At
skabe et rum i den store form
Af Trine Rytter Andersen
Det sker, at man vågner med en drøm i klar erindring
og oplevelsen af den som rester af virkelige følelser
inde i kroppen. Den slags drømme efterlader et indtryk,
som det kan tage timer eller dage at komme på afstand
af. Med drømme er det som med billedkunst, litteratur
og musik: Hvis drømmen var behagelig, giver vi kun
nødig slip på den. Og vi længes efter drømmen, mens
billederne og den gode fornemmelse langsomt svinder
bort. Hvis det var en ubehagelig drøm derimod, vil
vi gerne glemme den så hurtigt som muligt, men da
viser det sig netop at være vanskeligere at ryste
den af sig.
Selv om vi alle er udstyrede med en billedproducerende
og følelsesmanipulerende under-bevidsthed, betragter
de fleste af os drømmenes univers som et relativt
uproduktivt sted, der ikke har krav på særlig opmærksomhed.
Ikke mange mennesker giver sig hen til deres drømme,
og endnu færre kan finde på, i bogstaveligste forstand,
langvarigt at forpligte sig over for deres drøm.
|
"Drømmehul
1-5"
|
Marianne
Jørgensen © 2001
|
Kunstneren
lader sig lede af sin evne til at fastholde og forfølge
stærke indre billeder, og Marianne Jørgensen har påtaget
sig den byrde og det ansvar, det er at gøre en drøm
til virkelighed. Alligevel kræver det i dette tilfælde
ikke kun talent at entrere med drømmens vilkår, men
også overordentlig stædighed, kompromiløshed og fysik
styrke. For selv om opgavens resultat er kendt som
billeder i kunstnerens erindring, indebærer selve
processen så mange ubekendte faktorer og uløste problemer,
som hun på godt og ondt er forpligtiget overfor.
For en kunstner, som Marianne Jørgensen, er det at
sige ja til drømmens præmis, det samme som at underskrive
en bindende kontrakt: Det er skridtet fuldt ud, ligegyldigt
hvad det kræver.
|
"Drømmehul
1-5"
|
Marianne
Jørgensen © 2001
|
De
fem rum, som drømmen beskrev, var skabt i jorden,
og deres størrelse var anseelig.
Det var ikke den regredierede grænseløse underbevidsthed,
som kaldte kroppen tilbage i jordens skød, ikke det
amorfe hulrums tilfældige afgrænsning. Nej, det var
et kultiveret og strengt geometrisk sted, som skar
sig ned i jorden til en afslutning i dybet, som på
engang var artikuleret og hemmelighedsfuld.
I billedhugger terminologi taler man om at rejse en
form i rummet. Med Drømmehullerne gør Marianne Jørgensen
det modsatte: Hun skaber et rum i formen. Som billedhuggeren,
der mejsler granitten bort for at finde formen indeni,
fjerner hun jorden, ikke med hurtige motoriserede
hestekræfter, men med ske, spade, lugejern og spand.
Nænsomt som arkæologen bevæger hun sig gradvist og
undersøgende gennem grønsværen og ned gennem jordskorpen.
Med drømmebillederne på nethinden skaber hun hullerne
med trapper og brønd, hele vejen fra toppen og ned
på bunden.
Det er en langsommelig proces og undervejs forvandles
drømmens rene billeder til nye kropslige erfaringer
om jordens lagdeling, dens konsistens, farver og lugte.
Mængder af forskellige sten, nogle, som når de flyttes,
flækker og uddunster en stank som dinosaurånde gemt
i millioner af år. Uanede mængder af insekter, kryb,
padder og salamandere må ufrivilligt give sig tilkende
undervejs.
Vinterens umådelige regnmængde og frost forårsager
sammenstyrtninger og oversvømmelser, der kræver kunstnerens
tilstedeværelse ved pumper og presenninger både nat
og dag.
I perioder oplever kunstneren indsatsen som sisyfosarbejde,
hvor udmattelsen og naturen ubarmhjertigt truer med
at ville bringe hele projektet tilbage til udgangspunktet.
|
"Drømmehul
1-5"
|
Marianne
Jørgensen © 2001
|
Til slut
står vi her foran formen i rummet, skulpturen som
vi kan gå rundt om og betragte fra alle sider.
Marianne Jørgensen har, med en omvendt gestus, alligevel
rejst en form i rummet. Trukket den ud af jorden,
som var det en trærod. Disse afstødte hamme er født
af processen og behovet for at genskabe drømmens hemmelighedsfulde
rum, de vender siderne til. De lader sig ikke betræde
eller overskue, de holder på deres hemmeligheder,
vi må aktivt fravriste dem deres informationer. Vi
har mulighed for at betragte Drømmehullerne fra flere
positioner: Det overlegne fugleperspektiv, som dog
afskærer os fornemmelsen af dybde; Den digitale rekonstruktion:
Visuel, sfærisk og næsten uden fysik. Vi har videoens
rykvise fortælling om processens målrettede monotoni
og endelig de tomme glasfiberskaller, der på en gang
taler om krop og ånd, om hulhed og fylde.
Elementernes samlede udsagn er den mulighed vi får,
for at begribe Drømmehullernes karakter og betydning,
dels som selvstændige gestalter, og dels som metafor
for et fælles menneskeligt behov, for det at skabe
og tilegne sig rum i verden.
|