»FRIHED
/ ANOTHER LOVE
- ANOTHER LIFE«
Af
Christian Schmidt Rasmussen.
22.
MAJ - 20. JUNI
»Der
bor ikke nogen mennesker i Sydhavnen i København.«
Selvom der bor omkring 15.000 mennesker i Sydhavnen,
støder man på udsagn som dette, eksempelvis blandt
danske arkitekter!
Det
hænger nok sammen med at Sydhavnen ikke kendes for
andet, end det sted hvor der optages scener
til de danske ”Olsenbanden-film” eller hvor forskellige
tv-serier henlægger mord, begået af enlige alkoholiserede
mødre...
Christian Schmidt-Rasmussen kender og bor i Sydhavnen.
Hans
udstilling i Århus Kunstbygning tager i en blanding
af løgnehistorier, faktuelle oplysning, en masse malerier,
en masse fotografier og en enkelt video, udgangspunkt
i dette sted, hvis kommunale navn er: Kongens Enghave!
»Frihed/ another love - another life«
En
introduktion til FRIHED!!!
af Christian Schmidt Rasmussen
(en af mine første forestillinger jeg kan huske jeg
har haft om begrebet frihed, var et billede af mig
selv der slår armene ud i begejstring mens jeg udbryder:
Jeg er fri!!! Det foregår i en meget lille glasbutik)
(mens jeg sidder her og skriver, ruller sagen med
Frank Grevil, efteretningsofficeren der lækkede fortrolige
oplysninger om grundlaget for Irak-krigen. Jens Rohde,
forsvarspolitiskordfører for venstre tror jeg, mener
ikke at regeringen, i modsætning til Grevil, har gjort
noget strafbart ved selv at lække de samme fortrolige
oplysninger til pressen. Det får mig til at tænke
på et citat fra min latinundervisning i folkeskolen:
quod licet lovi non licet bovi, eller noget i den
stil. Hvad er tilladt for Jupiter er ikke tilladt
for en okse. Hvem der har ret til at fortælle hvilken
historie
og hvorfor, må udlægningen være i denne sammenhæng)
Dette projekt som jeg præsenterer her har været et
stykke tid under vejs. Det startede lige så langsomt
med at jeg opbyggede en voldsom irritation over hvordan
det kvarter jeg var flyttet til, blev fremstillet
i tv, aviser, bøger, film, etc. Alt hvad der blev
sagt var på en eller anden måde løgn.
Om ikke andet i hensigten. Så projektet startede ud,
som sådan noget gør for mig: jeg vil sige det som
det er. Og så er det at det ender som det plejer.
|
free
and informed consent 2004
akryl på lærred 180x140cm |
Jeg
ved ikke hvorfor jeg hele tiden glemmer at den der
store forkromede sandhed ikke lader sig fremstille.
Og hvad der mere vigtigt i denne sammenhæng: at den
ikke bør fremstilles.
Så selvom der forekommer momenter af ”afsløringer”
i dette projekt, er de ikke det egentlige formål.
Jeg kommer frem til er at der er en hel masse ting
der ikke eksisterer, der i blandt Sydhavnen og det
såkaldt offentlige rum. Men det der nok er endt med
at være min egen glæde ved hele projektet, er at det
er lykkedes mig at lave en fortælling af en art med
udgangspunkt i Sydhavnen som ikke ender herude,
men breder sig. Verden ligger også herude, såvel som
alle mulig andre steder. Der er ting og fænomener
der er specielle for Sydhavnen, men jo mere jeg har
siddet og fedtet med det, blev disse ting og fænomener
både særegne og almene på en gang. Derfor
er sluttitlen på fotoserien blevet ”it could be here,
or it could be anywhere”. Og af samme grund
er hedder projektet samlet FRIHED. Sydhavnen har undsluppet
sine historier selvom de ikke er ophørt med at eksistere.
Historierne hører simpelthen til i en anden virkelighed
end Sydhavnen. Og på den måde har jeg i mine egne
øjne opnået hvad jeg ville: en frihed fra at blive
alt for nøje defineret.
Den frihed har jeg benyttet til at svinge mig til
en vis patos: til at udråbe en ny republik, til at
lyve, til at male nogle store malerier med voldsomme
udsagn, til at være ironisk, til at splitte det hele
ad og samle det igen.
|
Palme
ved Kystens perle 2004 lambdaprint
monteret på aluminium 40x30 cm |
Hvis
jeg skal give nogle tips om hvordan projektet skal
læses, vil jeg pege på de forskellige spor der er:
tekst, maleri, fotografi, collage, video og skulptur.
De skal ses som separate udsagn med det samme udgangspunkt.
Der er ingen grund til desperat at lede efter en direkte
sammenhæng. Tingene er blevet til efter det princip
at: hmm, man kan gøre det og, hmmm, og det og det
og det og gad vide om det ikke ville være en god ide
at... osv. Der er ingen masterplan for projektet,
ligesom jeg heller ikke får ram på superskurken. Det
jeg har gjort er hele tiden at vende tilbage til udgangspunktet,
Sydhavnen, og derfra bevæge mig i forskellige retninger,
kun drevet af min egen nysgerrighed og min iver for
at blande mig i verden.
|
masterplan
2004 akryl på lærred 150x200cm |
Jeg
håber at I bærer over med at der ikke er læst korrektur
på kataloget. Der er heller ikke læst korrektur på
mine malerier eller tjekket for eksponeringsfejl i
mine fotografier, ligesom kataloget ikke er layoutet
af nogen der har særlig forstand på det. Dette er
mit ansvar alene (sammen med Sonja Lillebæk Christensen
som jeg har lavet filmen med), det er mig I skal råbe
efter hvis i synes det er åndssvagt, plat eller godt.
Til dem der viser projektet siger jeg tak for tilliden
og for ikke at blande sig.
|
another
love another life 2004
lambdaprint monteret på aluminium 40x80
cm
|
|